sponsoreret indhold

B2B E-handel: Sådan sælger Larko Magneter A/S neodymium magneter til industrien

”Sælger I magneter? Altså som i magneter ligesom dem, vi har hjemme på køleskabet?”

Dette er 19 ud af 20 personers første kommentar, når vi er til en sammenkomst, et seminar eller andet, hvor samtalen på et tidspunkt falder hen på arbejdet. Det starter med en undren, og erstattes ofte hurtigt af en nysgerrighed efter at høre mere om, hvordan magneter egentlig kan gøre en forskel ude i erhvervslivet.

Magneter er, som vi altid siger, langt mere end de køleskabsmagneter, der ofte hænger i Hr. og Fru Jensens køkken. Åbner du først op for pakken løftes sløret for en spændende nichedel af den danske og skandinaviske industri. Men selv om magneter er fascinerende for mange mennesker kommer vi som virksomhed ikke uden om, at selv om vi personligt synes, at neodymium magneter og hele magnetverdenen er super spændende, så er magneter set med udefrakommendes øjne, nok ikke det mest sexede eller mest trendy i hele denne verden

Derfor kræver det også dét ekstra arbejde at gøre vores magneter interessante set med e-brillerne på!

Vi kommer ikke uden om, at e-handel og salg enten på nettet eller via nettet er medafgørende for virksomheders overlevelse i fremtiden. Og det uanset, om man sælger udelukkende B2C eller, som os, udelukkende B2B. Den gamle tese om, at B2B kunder ikke køber via nettet er jo død for længe siden. Der er ofte lidt andre spilleregler for B2B og købsprocesserne er ofte længere. Men i sidste ende er det stadig de samme personer, der sidder bag skærmen, når de på arbejdet skal have leveret stærke magneter til vindmølleindustrien, og når de om aftenen skal shoppe efter en ny hækklipper til den genstridige thuja hæk eller en uldbody til den nyfødte i familien.

Et optimeret og brugervenligt website er i vores optik et must – om man sælger magneter, eller andet. Og det skal hele tiden videreudvikles og gøres bedre. Der skal tilføres nye funktioner, gamle skal fjernes og så videre. Det behøver ikke partout at være en decideret webshop, hvis virksomhedens produkter ikke er velegnede til det formål. Det vigtigste er, at websitet skal være udformet ud fra et bevidst strategisk valg. Og ikke kun ud fra devisen at ”vores produkter kan ikke sælges online fordi de er for komplekse eller det er for svært”. Men det kræver klart ressourcer at drive.

Derudover har vi herinde altid øje for det klassiske men også evigt gyldige mantra ”Det er ikke nok at have et fantastisk produkt, hvis kunderne ikke ved, at det findes”. Vi skal være til stede, dér hvor kunderne er. Det er vigtigt at gøre op, hvilke ressourcer virksomheden har til rådighed både i form af tid og kvalifikationer, og så få prioriteret indsatserne online. Hvis der kun er ressourcer til at være på én platform, er det bedre at udnytte den del aktivt i stedet for at være til stede på 3-4 platforme blot for at kunne krydse dem af på listen over kanaler. Læg en strategi for den pågældende kanal (som ikke behøver ikke være en 50 siders lang analyse..), og sørg for at evaluere løbende. I en travl hverdag kan det være svært at nå det hele, og derfor er prioritering af indsatserne så essentiel, så kanalen ikke dør ud.

Google er jeres ven. Måske ikke en god ven lige nu… Men det har den potentiale til at blive med den rette indsats. Den er jeres sælger ude i marken, som altid arbejder for jer, hvis I passer og plejer venskabet. Det ved de fleste efterhånden. Hvor meget der skal investeres i den afhænger af produktet og konkurrencen på området. Vi kommer dog ikke uden om, at godt indhold og søgemaskineoptimering går hånd og hånd og kan skabe en rigtig god kanal for jeres virksomhed og brand. Det er en rigtig god idé at have styr på, hvad virksomhedens kerne fokusord er og få dem prioriteret. Hvilke ord skal I altid blive fundet på online, og hvilke ord sælger for jer?

Det er blevet nemmere at sælge end nogensinde. Der findes et hav af muligheder, og hver eneste dag popper der nye virksomheder og hjemmesider op, der vil sælge produkter. I et kæmpe hav er det vigtigt at finde og udpege noget, som skiller sig ud. Noget som viser vejen for kunden og som kan være deres redning. Differentiering er et vigtigt arbejde i enhver virksomhed – om man sælger neodymium maggneter, fodboldstøvler, eller noget helt andet. Uden differentiering ligner I bare alle de andre. Hvad adskiller jer fra alle de andre? Hvad gør jer bedre? Og får I kommunikeret det ud til jeres kunder. Dét er et vigtigt arbejde, og noget som vi selv bruger meget tid på når vi sælger magneter til industrien.

Der er rigtig mange aspekter ved B2B e-handel. Ovenstående er derfor ingenlunde en udtømmende liste for hvordan vi hos Larko Magneter ”sælger neodymium magneter til industrien” som overskriften lyder.

Men det er nogle af de parametre blandt flere andre, som vi selv opererer ud fra i det daglige.

Vi håber, at det også kan hjælpe jer videre i den fortsatte proces med at udvikle netop jeres virksomhed.

Seneste indlæg

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.