Webdesign – 5 gode eksempler og stærke tips til dig!

Du får aldrig en ny chance for at lave et førstehåndsindtryk – derfor er dit webdesign nødt til at være spot on!
For enhver virksomhed – uanset branche eller størrelse, er din hjemmeside en online facade/frontdør til din virksomhed. Din fysiske facade plejer du, optimerer på og sørger generelt for at det ser godt ud – den mentalitet skal du også have omkring dit webdesign!

Er din hjemmeside “grå”, kedelig, uinteressant og ikke specielt indbydende – så har vi forbrugere en fantastisk tendens til lynhurtigt at klikke os væk.

Og ja – desværre, en hel del mennesker dømmer stadigvæk bogen på dens omslag.

Men hvad gør forskellen på om hjemmesidens design er fantastisk i stedet for “Nahh”? Og ja, der er mere i det end at det bare skal se flot ud – den skal også virke. Funktionalitet og brugervenlighed bør virkelig være i højsædet, når der designes en hjemmeside. Derfor har flere af de fantastiske hjemmesider på denne liste ikke bare scoret højt i udseende, men også på tankegangen omkring dem.

Før vi dykker ned i de 5 gode eksempler, så lad os tage et kig på “best-practices” for at lave et godt webdesign.

Husk at et webdesign ikke just er gratis. Der kan være situationer, hvor du måske er nødt til at låne lidt i startkapital for at komme i gang. Heldivis tilbyuder flere låneudbydere at lade dig betale senere, når din butik rigtigt er kommet i gang. Tag evt. et kig på kviklanet.dk

Hvad består et godt webdesign af?

Alle hjemmesiderne vist i denne artikel, består af en kombination af de følgende elementer. Ikke alle sider er perfekte, men de fleste af de bedste hjemmeside designs får flere af disse rigtige:

1) Det vises tydeligt “Hvem jeg er,” “Hvad jeg laver,” og/eller “Hvad kan du (den besøgende) få hos os.”

Hvis du er et velkendt brand (Eksempelvis Coca Cola) kan du måske slippe af med denne simple øvelse. Men ja, uden at dømme dig ude bag skærmen, så må jeg desværre nok skuffe dig med, at der er et stykke vej op til Coca Cola. Gør det derfor klart hvem du er, hvad du kan og i den grad også hvorfor brugeren skal bruge sin dyrebare tid hos dig.

2) Den appellerer til din målgruppe

Du havde nok gættet det, men din hjemmeside bliver simpelthen nødt til at være målrettet – meget målrettet. De fleste tror at det bare handler om ting som farver(Det gør det bestemt også), men andre elementer som sprog, udtryk, brugervenlighed og funktioner spiller også en væsentlig rolle.
Det er essensielt at kunne målrette sin hjemmeside til den rigtige målgruppe, da der simpelthen findes et så stort udbud af andre på markedet, at du bliver nødt til at tydeliggøre dig. Spredehagl er yt.

3) Den tydeliggør de værdier, du skaber

Når en besøgende ankommer på din hjemmeside, bør det være tydeligt, hvorfor personen skal blive der. Gør det derfor klart hvad det er du tilbyder, og vigtigst af alt, hvilken værdi du skaber. Jo skarpere og mere præcist du kan gøre det, desto bedre. (Er du rigtig skarp, kan det i nogle tilfælde gøres på få ord, se bare nogle af eksemplerne længere nede)

4) Den er optimeret mod alle enheder (Responsive)

Alle hjemmesiderne i denne artikel er alle utrolig fleksible, hvilket betyder, at de er nemme at navigere rundt i, uden alt for mange forstyrrende elementer som flashbannere, animationer og pop-ups. Vigtigst af alt er de optimeret til alle enheder, således, at den fungere på morfars 80” blærede fladskærm, og din egen få tommer store smartphone.
Bonusinfo: I 2015 oplevede man i Danmark en stigning på 90%, hvad angår køb foretaget fra telefonen. (Kilde: DIBS E-handelrapport 2015 – fed læsning forresten.)

5) Der findes tydelige call-to-action (CTAs)

Hver en side i denne artikel forstår på effektiv vis at guide brugeren videre til næste logiske skridt (Køb, lær mere mv.) – en såkaldt “call-to-action”.
Man bør altid huske på, at formålet med forsiden skal være at sende den besøgende videre og dybere ind på din hjemmeside. Simple CTA sørger for, at brugeren ikke farer vildt. Man kan altså sige at CTAs er dét, der gør din hjemmeside til en salgsplatform, og mere end bare en tarvelig brochure i onlineformat.

6) Den har et gennemgående godt design.

En fornuftigt designet hjemmeside er med til at opbygge tillid, kommunikere virksomhedens værdier og guide den besøgende godt videre. Et godt webdesign ser naturligvis æstetisk godt ud, men forskellen gør sig i den måde, hvorpå CTA placeringer, salgselementer og kontaktmuligheder er indtænkt på en naturlig, men effektiv måde.

Lad os se på disse 5 eksempler på godt webdesign, tyvstjålet fra “den virkelige verden”!

Kuyatryk


Kuyatryk leverer tryksager til virksomheder

Hvorfor fungerer det?

  • Udover at det ser super skarpt ud, så bemærk hvordan du har alle hjemmesidens funktioner samlet i førstehåndsindtrykket.
  • Synlige kontaktoplysninger. Stort plus for at hive telefonnummeret op i headeren, det kan mange lære af – specielt dem, der lever af opkald (Håndværkere, konsulenter mv.)
  • Værdierne fremgår synligt af forsiden, og hjælper også med at differentiere Kuyatryk fra de mange andre trykvirksomheder.
  • Skarpe kontraster i farverne, som vi elsker.
  • Undersiderne hos Kuyatryk er en oplevelse i sig selv. Hver en side har skarpe detaljer, og giver en lysten til at opleve mere.
  • Gør dig selv den oplevelse at se hjemmesiden fra din telefon. Udover at elementerne er tilpasset enheden, er der blevet prioriteret og man føler faktisk, at hjemmesiden er skabt til sin telefon/tablet.

Ideanote


Ideanote er et softwarestartup, der hjælper virksomheder med at holde på idéerne.

Hvorfor fungerer det?

  • Ideanote.dk er et godt eksempel på, hvordan man bør præsentere et unikt og endnu uset produkt. Værdiskabelse er i centrum, og fylder endda op til 20% af førstehåndsintrykket – sejt!
  • Drengene bag er utrolig nørdede, og det er selve Ideanote produktet også – men måden de får kortet hele idéen ned til 3 nemme steps, med ganske få ord, gør det håndgribeligt.
  • Ideanote er én af de virksomheder, der lever af såkaldte leads. Derfor er det også fantastisk at se, at deres CTA er et af de første elementer, man bliver præsenteret for. Som nævnt før er der en tendens til, at mange gemmer dette langt nede på siden – hvorfor ved jeg simpelthen ikke.

Risskov Tand

Hvorfor fungerer det?

  • Igen er værdiskabelse og CTA højt prioriteret. Spændende er det, at “Hvem er vi?” er placeret i centrum. En teori kan være, at drengene bag har oplevet en stor mængde trafik til netop den side, eller at mange der har besøgt “Hvem er vi” siden er endt i en konvertering.
  • Stærke kontraster i farverne, der udover at se godt ud, også skaber associationer til Facebook – hvilket jo er smart nok 😉
  • Iøjefaldende CTA i headeren, således at den besøgende altid kun er få bevægelser med musen fra, at blive kunde hos PL & Partners.
  • Fantastiske billeder af dem selv, arbejdsmiljø og deres rejse – vi som besøgende elsker visuelle finurligheder.


Alfabeto


Skærmbillede 2016-07-03 kl. 16.18.44

Hvorfor fungerer det?

  • Er du overhovedet i tvivl om, hvad det her går ud på? Jeg er ikke! Stærk formidling og CTA i et meget simpelt og lækkert format.
  • Idéen med at holde kerneydelsen på forsiden er god, og prisberegneren skaber gennemsigtighed og dermed også en høj troværdighed hos den besøgende.
  • Klik dig ind på siden, og læn dig tilbage i stolen et par sekunder. Overvej hvordan der med meget få elementer kommunikeres et stærkt produkt på meget præcis vis.

Dinero

Skærmbillede 2016-07-03 kl. 16.27.42

Hvorfor fungerer det?

  • Dinero ligner mange af de førnævnte sider, men skal alligevel have point for specielt én ting; “at afslutte den besøgendes sætning”
    Uden at vide for meget om Dinero, forestiller jeg mig at mange af deres kunder kommer fra Google søgninger på ting som “regnskabssprogram”. Hvorfor søger man det? Fordi man gerne vil “Få styr på mit regnskab”. Dinero griber altså lynhurtigt opmærksomheden fra den besøgende, og følger op med et lettilgængeligt CTA.
  • Forsiden spiller i høj grad på opbyggelsen af troværdighed, og gør det til perfektion. Både udtalelser fra selvstændige, “Dinero i pressen” og fremvisning af det præcise antal af kunder hos Dinero udgør til sammen en seriøs blåstempling af virksomheden, og fjerner enhver tvivl.
  • Vi kan tit blive blæst væk med prangende fremvisning af kunder, svære begreber og alverdens informationer, men Dinero forstår at målrette indholdet til den besøgende(Som nok i de fleste tilfælde er en enkelt selvstændig).
  • Uden at det bliver nørdet fremgår det af forsiden hvordan Dinero regnskabssprogram fungerer.

Jeg håber du nu kan gå herfra, med en bedre forståelse og viden for, hvordan du bør opbygge eller optimere dit nuværende webdesign. Måske er du blevet inspireret til at stjæle lidt fra de eksempler, som jeg har nævnt her i artiklen – HUSK, det er helt lovligt at lade sig inspirere.

Husk også, at vi også selv udarbejder webdesigns til både hjemmesider og webshops! Du skal være mere end velkommen til at kontakte os, hvis det kunne have interesse for dig.

Tilmeld dig også nyhedsbrev via formularen til højre (Hvis du er på computeren), så går du ikke glip af vores artikler fremover!

Seneste indlæg

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.