Er du i tvivl om, om SEO er noget for din forretning? Se her, hvorfor du bør arbejde med søgemaskineoptimering.
SEO er disciplinen at optimere din hjemmeside eller webshop, så den får bedre placeringer i søgeresultaterne. Det er en langsigtet, men yderst effektiv markedsføringsform, som alle virksomheder bør investere i.
Når du arbejder med SEO, er det vigtigt, at du er bevidst om, at du aldrig bliver færdig. Det er nødvendigt, at du kontinuerligt arbejder med din SEO-indsats, så du hele tiden er et skridt foran konkurrenterne.
SEO er langt sværere end før, men er effektivt
For år tilbage var det langt fra alle virksomheder, der arbejde med SEO. SEO gik mere ud på at manipulere med søgeresultaterne, så du blev placeret på side 1. Det er stadig kernen i søgemaskineoptimering, men hvor du før med relativt få kneb kunne give konkurrenterne baghjul, er det i dag langt fra sværere.
Google optimerer hele tiden på den algoritme, der afgør, hvor din hjemmeside eller webshop skal placeres i søgeresultaterne. Der er mange faktorer, der spiller ind, og det er blevet langt mere vanskeligt at manipulere med søgeresultaterne, så din side opnår gode resultater.
Dine konkurrenter arbejder aktivt med SEO
Du skal altså holde tungen lige i munden, hvis du vil foran konkurrenterne. Nøglen til toppen af Google er godt indhold, høj teknisk kvalitet og stærke referencer til din side i form af links. Hvis du ikke følger Google retningslinjer og generelt har en side med tyndt indhold, bliver du straffet.
Ovenstående er de fleste virksomheder bevidst om, og det betyder, at der er stor konkurrence i de organiske søgeresultater. Hvis du vil overhale dine konkurrenter, er det derfor nødvendigt, at du selv arbejder aktivt med SEO og altid er et skridt foran.
Er du i tvivl om, hvordan du gør? Det kan tage lang tid at sætte sig ind i og forstå, hvordan Google fungerer. I mange tilfælde kan det derfor betale sig at betale sig fra det ved at hyre et SEO-bureau eller en freelance SEO ekspert.
Du tjener pengene hjem igen
Uanset, om du betaler en konsulent for at udføre SEO-arbejdet for dig, eller du selv sætter dig ind i, hvordan du optimerer din hjemmeside, kræver det tid og ressourcer. Arbejdet er kontinuerligt og stopper aldrig, fordi Google hele tiden forfiner, hvordan de analyserer et website.
Du skal dog være opmærksom på, at SEO er blandt de markedsføringstiltag, der giver pengene allerflest gange igen. Du kan derfor roligt stole på, at du får dine penge igen.
Arbejdet med SEO bør derfor ses som en investering, og det gode er, at hvis du outsourcer din SEO ved at hyre en konsulent, så tjener han eller hun oftest sig selv ind igen mange gange. Imens kan du koncentrere dig om at drive din virksomhed og håndtere de mange nye kunder, du får på baggrund af de forbedrede placeringer i søgeresultaterne.
Flere søger på nettet
Alle mennesker har en smartphone – selv din bedstemor. Det er efterhånden blevet normen, at når der er noget, man er i tvivl om, så søger man på nettet. I langt de fleste tilfælde foregår søgningen via Google. Det betyder, at du har mulighed for at lede næsten alle, ung som gammel, ind på din hjemmeside eller webshop.
Det handler om at vælge de søgeord, dine kunder bruger, når de leder efter det produkt eller den service, du tilbyder. Og det bedste er, at det ikke bare er gætværk. Alt er databaseret, og der findes adskillige værktøjer, som du kan bruge til at analysere, hvor mange søgninger en given søgefrase har om måneden.
På baggrund af det kan du optimere dit indhold, så det bliver fundet på de søgninger, din målgrupper foretager.