En god hjemmeside: 5 vigtige faser du skal igennem

Hvordan kommer jeg i gang med at lave en god hjemmeside?

Dette er et af de første spørgsmål, der dukker op efter, at du har sat dig bag skrivebordet med en god kop kaffe, og endnu vigtigere: En god ide til en god hjemmeside.

Men selvom det kan klø i fingrene efter at komme i gang med at tænke designs og svede over kodning, så er der nogle faser, man er nødt til at gennemgå for effektivt at fremstille et tilfredsstillende produkt. Her er vores tips til en god hjemmeside, fra proces til produkt.

Udover produktionen skal den naturligvis også finansieres.

Den gode hjemmeside. En guide

Fase 1: Planlægning

Før du går i gang med at lave din hjemmeside, er det vigtigt, at du planlægger den først. Du skal overveje ting som: Hvem er min målgruppe? Hvad drejer min hjemmeside sig om? Hvad skal min URL være? og sidst, men bestemt ikke mindst: Hvordan opbygger jeg min hjemmeside?

Din målgruppe er dem, du gerne vil have til at besøge og bruge din side. Det er vigtigt at have en klart defineret målgruppe, før du går i gang, så du har en ide om, hvordan du skal formulere dig. Din målgruppe skal vide, hvad hjemmesiden går ud på, hvad det er du sælger eller tilbyder, og om det er det rigtige til dem. Din målgruppe må ikke være i tvivl om, at den side, de er havnet på, er den rigtige side for dem.

Når det kommer til dit domæne, også kaldet din URL, så er det vigtigt, at den ikke er for kompliceret. Lad os sige, at du har en hjemmeside, hvor du sælger fotografier af hunde. Et domæne som “www.hundefoto.dk”, er eksempelvis at foretrække frem for “www.lailasbillederafsødehunde.dk”. Selvfølgelig skal din URL været vinklet således, at den har noget at gøre med indholdet på siden, men gør den så bred som muligt for at optimere antallet af besøgende.

En simpel hjemmesideopbygning er GULD værd. Du vil IKKE skræmme brugere eller evt. kunder væk ved, at de ikke kan finde, hvad de leder efter. For virksomheder gælder det om at adskille sig positivt fra sine konkurrenter. Hav derfor en klart opbygget struktur på din hjemmeside og en simpel menustruktur med få niveauer. Sæt dig selv i din besøgendes sted. Hvad vil du finde? Og hvor vil du forvente at finde det? Hav eventuelt et søgefelt, så besøgende nemt kan finde, hvad de leder efter. I selve menustrukturen er det godt at have nogle gode og klare overskrifter, der siger noget om det, din hjemmeside handler om. På den måde er det nemmere for den besøgende at finde rundt på siden, og desuden placeres hjemmesiden højere i søgemaskinerne.

Regner du med, at din hjemmeside vokser, så er det vigtigt at fremtidssikre den, så den kan vokse, og du ikke skal starte forfra hver gang, du vil ændre på siden. Nyt indhold på hjemmesiden skal placeres på undersider.

Husk at være ærlig! Det nytter ikke at påstå, at du sælger “Verdens bedste golfbolde”, hvis de golfbolde du sælger, flækker i to på greenen ved det 18. hul.

Fase 2: Design

Hvordan ser en god hjemmeside ud? Før du går i gang med at kode løs, så er det vigtigt at have en klart defineret ide om designet. Designet på din hjemmeside er enormt vigtig. Det er desuden vigtigt konstant at holde sin hjemmeside opdateret. (En uddateret hjemmeside vil ofte skræmme brugere væk) Derfor er det en god ide at gå med et simpelt, men spændende design, så hjemmesiden ikke bliver kludret, eller kræver en decideret totalombygning, når du skal tilføje nyt indhold. Når det kommer til design af hjemmeside, så skal en god hjemmeside opfylde en række kriterier for at blive optimal både i form og funktion. Er du virksomhedsejer, så er en god hjemmeside det vigtigste, når det kommer til kontakt med kunderne og det at markedsføre sin virksomhed. Derfor skal en hjemmeside være intuitiv, have et venligt og indbydende design, samt være let at bruge

  1. Hjemmesidens hovedbudskab skal være øverst på siden. Det skal være interessant og fængende nøjagtig som en avisoverskrift.
  2. Tænk på ”forløbet”. Folk læser din hjemmeside i et bestemt forløb, ganske som når du læser en bog fra venstre mod højre. Når det kommer til hjemmeside, så læser man i et Z forløb. Dvs. man starter øverst til venstre, bevæger sig mod øverste hjørne, så til nederste venstre hjørne, og så til det nederste højre hjørne. Designet skal udtænkes med dette i baghovedet. Det nytter ikke at have vigtige oplysninger og knapper, hvor de besøgende ikke kigger. En tommelfingerregel siger, at alt vigtigt såsom tekst, knapper og funktioner skal placeres i toppen, i midten, eller til venstre på siden. Derved undgår du det, man kalder for “banner-blindness”.
  3. Hold det ”clean”. Det er vigtigt ikke at have larmende og distraherende elementer i designet. Skab en rød tråd igennem designet og prioriter din hjemmesides menupunkter, design og funktioner således, at der opleves et naturligt flow, når siden benyttes.
  4. Få et flow. For at få et ordentligt flow ned af din hjemmeside er det godt at variere designet, så de vigtige ting fremhæves naturligt.
  5. Vær kreativ med dit design! En hjemmeside uden identitet, skabt på en almindelig skabelon, kan fremstå ugæstfri eller ligefrem kedelig i sit udtryk og desuden være besværlig at tyde.
  6. Hav videoer eller billeder. Der er intet så kedeligt som en væg af tekst. Krydr din hjemmeside med en video eller et par billeder. Sørg dog for at de ikke er forstyrrende eller irrelevante i forhold til, hvad din hjemmeside drejer sig om.
  7. Hav en spændende typografi. Dette er en dealbreaker. Laver du en hjemmeside med Times New Roman i overskriften, fremstår den uprofessionel og kedelig. Brug en spændende skrifttype i stedet. Det er imidlertid vigtigt at sørge for, at den kan læses, så vælg en, der er tydelig og behagelig at læse. Comic Sans er no-go.
  8. Hav “call to actions”. En “call to action” er en funktion eller et element, der indbyder til en handling. Det kan eksempelvis være en stor rød knap, hvor der står noget i stil med: “Find din rejse”, hvis din hjemmeside tilbyder rejser. Det er imidlertid vigtigt ikke at have for mange. Så kan din hjemmeside virke rodet. Sælger du noget på din hjemmeside så sørg altid for, at brugeren får en bekræftelse på sin handling, eller kan se, hvor langt den er henne. Der er ikke noget mere frustrerende end at sidde og være i tvivl om, hvorvidt hjemmesiden har modtaget ens forespørgsel. En bekræftelse kan eksempelvis være en kvittering, der automatisk sendes til deres mail, hvis du har en webshop.
  9. Integrer sociale medier. På den måde kan de besøgende like din hjemmeside på de sociale medier, direkte fra din hjemmeside, eller sende en besked ud, hvis de har købt noget af dig. Dette er en basal del, af det man kalder for en SoMe (Social Media) strategi. Vindingen for dig er, at du får gratis omtale, så det er klogt, at din SoMe strategi er velovervejet.
  10. Hav et tydeligt sprog. Dette er nok noget af det mest vigtige, når du sidder og skriver en god hjemmeside. Skriv i et tydeligt sprog, brug ikke for meget slang, insiderkommentarer og jokes. Sørg altid for at tjekke for stavefejl. Uanset hvor stor din virksomhed er eller hvor god din hjemmeside er, så vil den automatisk fremstå fuldstændig uprofessionel.
  11. “Hover” effekter er et plus. En hover effekt er en visuel detalje, der giver knapper, menutekst eller andet, en form for markering når musen holdes over det. Det kan for eksempel være en knap, der lyser op eller bliver større, når musen holdes over den. Med denne effekt er den besøgende ikke i tvivl om, hvad der er interaktivt, og hvad der ikke er.

Fase 3: Fra papir til pixels

Nu er du klar til at tage det store spring fra papir til computerskærm. Foran dig har du skitser og diagrammer, og du ved præcis, hvordan din hjemmeside skal se ud. Når det kommer til dette spring, har du tre valgmuligheder: Du kan programmere selv, du kan bruge en CMS-skabelon, og endelig kan du få et professionelt webbureau til at lave siden for dig

Programmér selv: Dette er det mest tidskrævende, med mindre du kan programmere i forvejen. Det er ikke svært at lære at kode, men hvis man bare gerne vil have en hurtig og god hjemmeside uden for mange komplikationer, er det måske ikke den vej, man skal gå. Kan du kode, så er det bare om at finde et ordentligt webhotel, der kan hoste din hjemmeside.

  1. CMS-skabeloner. Her tager du en af de utallige skabeloner, der ligger frit tilgængeligt på nettet, og tilpasser den dit behov. Der er også et par ulemper ved dette. For det første så er det svært at opbygge et personligt udtryk på sin hjemmeside, og for det andet så skal tekst der skrives på hjemmesiden søgemaskineoptimeres (mere om det senere), og det skal der som regel en professionel webdesigner til. Mange CMS- systemer har imidlertid forbedret sig meget på det seneste, og det er lykkedes nogle at oprette succesfulde webbutikker.
  2. Webbureau. Denne mulighed er klart den nemmeste, og den der giver det bedste resultat. Den koster imidlertid også noget, men skal man have en fuldt ud professionel og god hjemmeside, så er det det eneste rigtige. Du kan prøve en prisberegner her.

VIGTIGT:
Vælger du selv at skrive din hjemmeside, så er det vigtigt, at man har fokus på SEO (Søgemaskineoptimering) for at få sin tekst højere op i resultaterne på søgemaskinerne. Optimeringen handler om at tilpasse sin hjemmeside således, at den lefler for nogle parametre, søgemaskinerne har fastlagt.

Fase 4: Test og feedback

Endelig er din hjemmeside færdig! Tiden er kommet til stolt at vise den frem for venner, familie og hele verden. Men vent nu lige! Har du husket at gøre den tilgængelig for smartphone? Og hvad med den der fejl, der dukkede op, når man klikkede ”menu”? Har du fikset den?

En vigtig og ofte overset fase er at teste sin side. Overhold disse tips, og snart vil du have en god hjemmeside, dine brugere vil elske.

  • Responsive web design. Sørg for at hjemmesiden er tilgængelig på mobil, og kan tilpasse sig forskellige skærmstørrelser.
  • Test din hjemmeside. Dette er en no-brainer. Test din hjemmeside på forskellige anordninger og platforme, også i forskellige browsere.
  • Modtag kritik med åbne arme. Selvom du har hældt over 100 timer i din hjemmeside, er det vigtigt at lytte til kritik og tage det til sig. En god hjemmeside for dig er ikke nødvendigvis en god hjemmeside for alle andre.
  • Hastigheden skal være i orden. Tager en hjemmeside mere end 3 sekunder at loade, så vil de fleste allerede være klikket væk igen. Der findes flere værktøjer, der kan bruges til at teste hastigheden på din hjemmeside. Værd at nævne er pingdom.com eller Google Insight.

Nu er din hjemmeside færdig. Tillykke! Alle de mange overvejelser og det hårde arbejde har betalt sig, og foran dig har du nu din helt egen gode hjemmeside! Må du får stor glæde af den!

Men hov vent nu lige…

Fase 5: Småting du liiiige skal tænke over.

Du er næsten helt færdig med din hjemmeside. Der er kun lige et par ting du skal være opmærksom på:

  • Omtal aldrig dig selv i 3 person med mindre i er en gruppe eller et firma.
  • Undgå superlativer.
  • Hav kontaktoplysninger. (Det behøver ikke være dit hjemmenummer, men hjemmesider uden kontaktoplysninger kan tit virke utroværdige)
  • Det er godt med en lille historie om dig eller dit firma i bunden af hjemmesiden. Denne historie må gerne være uhøjtidelig.

Alt dette kendetegner en god hjemmeside.

Tillykke! Du er nu færdig.

Eksempler på hjemmesider der følger ovenstående: Trekantens BedemændFysioKoldingVA Begravelse, Fynske Bedemænd, Nordfyns Brolægning, DKKøkken, Lavprissmedejern, MilitærbutikkenMaler Skørp, Aveo, Sejlerskolen, Vinfordig, PcMac, Folkebistro, NBC, Borch Advokater, Fynboovn, Enor Home

Seneste indlæg

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.