sponsoreret indhold

Giv rabat og tjen mere

Det lyder som regnestykket, der ikke kan gå op, men det er faktisk muligt at tjene mere ved at give rabat – Rabatkongen.dk giver dig der er indehaver af en webshop, et par gode råd til større omsætning og fortjeneste.

Som webshop-indehaver har du adgang til et rigt udbud af virtuelle sælgere, der driver websider, Facebook pages og e-mailister. Fælles for sælgerne er, at de kan ”ansættes” og aflønnes udelukkende på provisionsbasis. Det betyder, at du kun har omkostninger i det øjeblik, sælgeren præsterer et øget salg, og dermed undgår du faste udgifter og omkostninger, som ikke betaler sig. Typisk foregår det på den måde, at sælgeren markedsfører din webshop og kanaliserer potentielle kunder ind i shoppen, hvorefter du betaler sælgeren en vis procentdel af det beløb, der handles for. En fremgangsmåde der for nogle webshops harn resulteret i en stigning i omsætningen på over 40 procent.

De forskellige kategorier

Sælgerne kan overordnet set inddeles i følgende kategorier:

  • Indhold (blogs og produkt-tekster)
  • Prissammenligning
  • Cashback
  • Sociale medier
  • E-maillister
  • Rabatsider

Nogle kategorier tager sig betalt i form af faste beløb, andre opkræver betaling for hvert klik de leverer, mens en tredje gruppe aflønnes med en procentdel af den refererede omsætning. Rabatsites hører typisk til sidste kategori, men ønsker ofte at kunne markedsføre den enkelte webshop vha. en såkaldt ”edge” som kan være alt fra ”fri fragt ved køb for minimum 500 kr.”, ”Få 30% på alle udsalgsvarer” til en regulær rabatkode. På mit eget site rabatkongen.dk giver jeg de bedste annonceringspladser til de webshops, som jeg kan markedsføre med de mest fordelagtige rabatkoder. Det er også de bedste rabatkoder og tilbud, der giver adgang til at blive publiceret på Rabatkongen.dks tilhørende Facebook page og i Rabatkongen.dks
nyhedsbrev.

Frygt for omkostninger ved rabatkoder

Nogle webshop-indehavere nedprioriterer rabatsider i markedsføringen, da de frygter at omkostningerne
er for store. Men fakta er, at langt de fleste webshops kan tjene penge på at gøre brug af rabatsider og rabatkoder. Særligt hvis man følger ét eller flere af følgende råd:

  • Et billigt alternativ til en rabatkode som udløser en %-sats, kan være at markedsføre en rabatkode,
    som udløser en gratis gave (ved samtidigt køb naturligvis).
    Hvis du sælger bildele så kan du tilbyde en ”gratis” anti-dug klud ved køb for minimum 200 kr.
    Fordelen er, at den af kunden oplevede værdi er langt højere end din indkøbspris.
  • Øg den gennemsnitlige ordrestørrelse ved at markedsføre rabatkoder som først aktiveres ved køb
    over f.eks. 750 kr.
    Øg den gennemsnitlige ordrestørrelse med 3-for-2 kampagner, hvor rabatkoden giver billigste vare
    gratis. Kan med fordel gælde udvalgte sektioner.
  • Markedsfør kun rabatkoder som gælder køb af varer til normalpris (mange webshops overser
    denne mulighed).
  • Beting rabatkoder som giver ”fri fragt” med minimumkøb.
  • Fokuser på nye kunder, ved kun at lade rabatkoder gælde nye kunder.
  • Giv ikke nu-og-her rabatter, men giv i stedet for en værdikode som gælder til fremtidige køb.
  • Byt rabatkoder mindst én gang per måned.
  • Vælg rabatkoder som kun gælder udvalgte sektioner, evt. restvarer. “Sælg” rabatten. En rabatkode på yderligere 20 procent til udsalg på i forvejen 30 procent ”lyder
    som” en rabat på 50 procent, men ”koster kun” 44 procent.
  • Til sidst men meget relevant: En 10% rabatkode fungerer (sikkert) lige så godt som en på 20%.

Nem administration af onlinesælgere

Det kan umiddelbart lyde uoverskueligt at blive markedsført af et større antal online sælgere, men det er meget lettere end man tror. Man kan nemlig med fordel lave en aftale med en af landets affiliate netværk som kort fortalt varetager alt omkring registrering af salg og koordinering af aflønning af sælgerne.

Affiliate netværk adskiller sig dog væsentligt fra hinanden på to områder, og det bør man som webshop- indehaver have sig for øje. For det første, er det ikke alle netværk der udelukkende tager sig betalt i form af provision af salget. Nogle opkræver desuden et engangsbeløb og/eller månedlige afgifter for sin service. For det andet bør man med udgangspunkt i sin vækststrategi gøre op med sig selv, om webshoppen er bedst tjent med et netværk, som kræver løbende forskuds indbetaling af provision, eller et netværk, som fakturerer med forsinkelse. Der er fordele og ulemper ved begge modeller, men betal-efter-salg (postpay) modellen er at foretrække, hvis målet udelukkende er at tilgodese webshoppens likviditet, da den teoretisk set kan sælge ubegrænset gennem affiliate-salg.

Hvis du overvejer at få din webshop markedsført af virtuelle online sælgere, men føler at det er svært at overskue økonomien i hele oplægget, så tag en snak med de websites hvor du gerne vil markedsføres eller med et eller flere af de affiliate netværk der findes.

Hvad koster det af blive markedsført?

Svaret afhænger af en lang række forhold, så det giver bedre mening at tage evt. spørgsmål på telefon 36 99 26 68.Men hvis man supergeneraliserer, så kan man bruge tommelfingerreglen at de websites som sender trafik til en webshop forventer at få 2 kr per besøgende som de sender. Nøgletallet EPC (Earning-Per-Click) dannes vha. den enkelte webshops konverteringsrate, gennemsnitlige ordreværdi (eksklusiv moms og fragt) og den del af provision satsen (som fastsættes af webshoppen) som tilfalder sælgeren.

Om Rabatkongen
Rabatkongen.dk er en af danskernes foretrukne websites med rabatkoder og onlinerabatter – and basketball equipment. På www.rabatkongen.dk kan forbrugerne frit finde rabatkoder og onlinerabatter til alt fra hvidevarer, cykler, og billeje til oplevelsesgavekort, tøj, sko og rejser.

Seneste indlæg

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.