sponsoreret indhold

Guide: Sådan lægger du en markedsføringsplan for din virksomhed

For at øge kendskabet til din forretning og de ydelser, du tilbyder, er det en god idé at lægge en markedsføringsplan. Her følger en guide til, hvordan du kommer hurtigt fra start.

Din forretning skal vokse, hvis du ønsker flere kunder og øget omsætning. Derfor er det vigtigt med en markedsføringsplan, der beskriver, hvor du skal lægge din indsats. Markedsføringsplanen kan indeholde mange forskellige elementer, men sørg for ikke at gabe over for meget, hvis du vil hurtigt fra start.

Herunder følger en praktisk guide til, hvordan du udarbejder en markedsføringsplan, der understøtter de visioner, du har med din virksomhed.

En markedsføringsplan har et mål

Ved at udarbejde en markedsføringsplan er du tvunget til at synliggøre, hvordan du vil markedsføre din virksomhed og det produkt eller den service, du tilbyder. Samtidig er markedsføringsplanen med til at sikre, at alle medarbejdere har en forståelse for, hvilke mål der skal opnås, samt hvordan det gøres rent praktisk.

Har du netop stiftet din virksomhed, kunne man fristes til at tro, det er for tidligt i processen med en markedsføringsplan, men uanset størrelse er det en god idé at fokusere på, hvor man vil lægge det salgsfremmende arbejde, der øger virksomhedens vækst.

Hvis målet eksempelvis er, at omregistrere enkeltmandsvirksomheden til et anpartsselskab inden for en overskuelig fremtid, kan markedsføringsplanens mål være at generere nok overskud til omdannelsen.

Du kan få hjælp til at omdanne din virksomhed til et ApS af en professionel advokat ved at klikke her. Advokaten kan blandt andet hjælpe dig med at få styr på de nødvendige papirer i forbindelse med et ApS. 

Definér din målgruppe

Al markedsføring har afsendere og modtagere. Det er vigtigt, at du har styr på, hvem der er modtagere af jeres markedsføring. Har du en lokal butik, er du eksempelvis begrænset rent geografisk.

Du kan eksempelvis segmentere den potentielle køber af de ydelser eller det produkt, din virksomhed tilbyder, ud fra følgende parametre:

  • Demografi
  • Geografi
  • Adfærd
  • Interesser
  • Alder
  • Køn

Når ovenstående er på plads, bliver det nemmere at udarbejde markedsføringsmaterialet samt udvælge de kanaler, hvor der skal annonceres.

Hvorfor er din virksomhed unik?

Når du har besluttet dig for, hvilken målgruppe markedsføringsindsatsen skal henvende sig til, bør du overveje, hvorfor din virksomhed er unik. Det gør du ved at identificere jeres USP’er (Unique Selling Proposition), som er de ting der gør, at din virksomhed differentierer sig fra konkurrenterne.

De er vigtige, da de bruges som argumentationsgrundlag i markedsføringsmaterialet. De fortæller med andre ord, hvorfor den potentielle kunde skal vælge din virksomhed frem for konkurrenten.

Prissætning

Prisen på det produkt eller den ydelse du sælger, er afgørende for, om det bliver solgt. Hvis ikke prissætningen stemmer overens med kvaliteten af produktet, vil det være svært at finde købere. 

Det gør sig ikke udelukkende gældende, hvis du sælger for dyrt. Ønsker du eksempelvis, at din virksomhed skal kendes som et luksusbrand, er det en dum idé at prissætte for lavt. I prissætningen skal du blandt andet tage højde for, hvor mange omkostninger der er forbundet med produktionen af produktet, hvor efterspurgt dit produkt er, samt hvor meget konkurrence der er på markedet.

Salgskanaler

Når ovenstående er på plads, har du et godt udgangspunkt for at udvælge de markedsføringskanaler, du skal benytte dig af. Her er der flere forskellige muligheder, og dit valg bør naturligvis afhænge af, hvem din målgruppe er, og hvor de befinder sig.

Seneste indlæg

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.