Leadgenerering er et komplekst og nødvendigt markedsføringsværktøj for mange virksomheder. I bund og grund handler leadgenerering om at skaffe relevante informationer og data om potentielle kunder. Formålet er derefter at tilrettelægge din markedsføring, så den potentielle kunde viser interesse for din virksomhed. Det kan dog være vanskeligt at etablere en effektiv leadgenerering, hvorfor mange virksomheder ser dette som en stor udfordring.
Men hvad er et lead?
Et lead er i og for sig en potentiel kunde for din virksomhed, der har vist en eller anden form for interesse. Det kan både være en person eller en virksomhed, der viser interesse for dit produkt eller din service. I første omgang vil man som virksomhed prøve at få de mest nødvendige informationer omkring sin potentielle kunde. Det kan eksempelvis være navn, e-mail og telefonnummer.
Leads er meget forskellige, og alt afhængigt af hvor gode leads man finder, vil disse være mere eller mindre tilbøjelige til at give informationer til virksomheden. Det er derfor vigtigt at holde øje med leads, der kun er klar til at skrive sig op til nyhedsbreve, og andre leads der er mere klar til at konvertere. Her er det vigtigt at finde ud af, hvad der virker for din virksomhed, hvorfor leadsene ikke konverterer, og hvad dine konkurrenter har succes med.
Men hvordan kan man så bruge leadgenerering?
Der er rigtig mange leadgenereringsværktøjer, der kan hjælpe din virksomhed med at skaffe potentielle kunder. Man kan med fordel kombinere flere forskellige metoder for at skaffe endnu flere leads. Nogle af de metoder, man kan anvende, er:
- Facebook Lead Ads
- YouTube Lead Ads
- kontaktformularer
- at bruge pop ups på sin hjemmeside
- webinarer
- podcasts.
Og meget mere.
Formålet er i bund og grund, at du opsætter en form for byttehandel. Du tilbyder leadsene noget, og de skriver sig op til et nyhedsbrev eller på en kontaktformular, så du kan sende dem slides fra det oplæg om leadgenerering, du lige har holdt. Der er masser af muligheder, når det kommer til leadgenerering, men det kan være svært at finde ud af, hvad der præcist virker for dine leads.
Ved at anvende effektiv leadgenerering får din virksomhed værdifuld viden omkring dine kunder, hvilket kan bruges i salgs- og markedsføringsprocesser. Du finder ud af, hvilke produkter og ydelser dine kunder er mest interesserede i. Med leadgenerering kan du sende de korrekte nyhedsbreve, tilbudsmails, konkurrencer osv. ud til de rette segmenter, da du har mere information omkring dine kunder.
Hvorfor er leadgenerering vigtig?
Leadgenerering er utrolig relevant for virksomheder både inden for B2C og B2B for at skaffe flere relevante kunder til virksomheden. Ved at anvende leadgenerering øger du salget ved at anskaffe nye potentielle kunder og finde information omkring disse kunder, som du kan bruge i dine markedsføringsprocesser.
Med nyopdaget information omkring dine leads ved du også, hvilke leads du specifikt skal fokusere på. Du kan planlægge din strategi, så du har mere fokus på leads, der er salgskvalificerede, så du hurtigere får disse kunder til at konvertere. Leadgenerering er super relevant for alle virksomheder, der ønsker at få flere kunder og mere data omkring dem.