Gæsteindlæg af Nicolaj Nielsen
Black Friday nærmer sig med hastige skridt, og det er nu, du skal begynde at forberede dig og din webshop på en hektisk, men også en potentielt favorabel dag. Black Friday stammer originalt fra USA og finder sted den sidste fredag i november måned. Siden år 2005 har det været den travleste shopping dag i USA.
Denne tendens har også spredt sig til Danmark, og i de senere år har de danske forbrugere i høj grad taget Black Friday til sig. Derfor er det med at forberede dig i god tid, hvis du vil være med på bølgen og udnytte begivenheden til at skabe ekstra salg – måske du også selv er på jagt efter en gave til hende?
Tease dine kunder
Meld ud i god tid, at I også deltager i Black Friday, og at kunderne skal sidde klar til at købe. I kan eventuelt afsløre, at I vil have helt op til 70 % rabat på nogle af jeres varer. Disse posts skal både ud på jeres sociale medier (Facebook, Snapchat, Instagram), vises direkte på jeres hjemmeside og ikke mindst nævnes i jeres nyhedsbrev!
Eksempelvis havde Barnets Verden interaktion på deres Facebook, hvor opslaget skabet stor interesse hos læserne. Løbende blev ekstraordinære tilbud offentliggjort i kommentarsporet, hvor f.eks. direkte tilbud på populære kategorier som løbecykler, skabt meget omtale.
Skal du ikke købe børnetøj eller cykler, men derimod gaver til kæresten, kan du se alle gaver til ham her.
Hav dit setup på plads
Black Friday vil med garanti skabe stor efterspørgsel på dine tilbudsvarer. Sørg derfor for at have hele dit setup gearet til denne dag, så alt bare kører, som det skal. Kald ekstra folk på arbejde til kundeservice og til at pakke. Dertil skal du sørge for, at din hjemmeside kan klare trafikken. Sidste år brød Elgigantens hjemmeside eksempelvis ned.
Ikke særligt smart, når det er årets største shoppedag, vel
Glem ikke Cyber Monday
Én ting er Black Friday. En anden ting er Cyber Monday. Mandagen efter Black Friday – denne dag er næsten lige så vigtig. Når stormen fra fredagens forbrugerfest har lagt sig, skal du til at forberede dig på en ny omgang mandag.
Her er det vigtigt, at du forbereder både eksisterende og nye kunder på, at du også deltager i Cyber Monday. Del eventuelt dine tilbud op, så det ikke blot er de samme tilbud, der går igen begge dage.
Eksempelvis formåede webshoppen MobilCovers.dk, at hæve omsætningen om mandagen med 25% ift. omsætningen om fredagen. Information primært igennem nyhedsbrev, sociale medier, og en eksisterende opfattelse blandt forbrugerne omkring konceptet, var baggrunden for denne stigning.
Udnyt alle kanaler
På Black Friday har du en god mulighed for at teste alt af, der måtte give ekstra salg. Et af de smarteste tricks jeg endnu har set, er et tilbud, der først kommer frem, når brugeren er ved at forlade siden. Et “Exit-pop-up” – når brugeren er ved at trykke X for at forlade siden, vil der komme et pop-up vindue med et ekstraordinært tilbud frem. Uhyre effektivt netop denne ene dag – men på en normal hverdag kan det være et irritationsmoment for dine brugere.
Hav en Black Friday underside med nedtælling til dagen
Lav specifikke landingssider til Black Friday. Derved kan du flere måneder i forvejen arbejde med SEO til netop disse sider på søgeord som “Black Friday elektronik”, “Black Friday børnetøj” mv. Vær gerne ude i god tid, så Google kan nå at opfatte det!
Når tiden nærmer sig kan du sætte en nedtælling i gang, som holder brugerne fanget og interesseret.
Forbered din markedsføring i god tid
Når det er Black Friday er det oplagt at skrue helt op for markedsføringen. Hav derfor alt dit markedsføringsmateriale forberedt. Det gælder både Ad-Words kampagner, Facebook-annoncer samt bannere, du løbende kan slå op samt evt. kontakt til relevante bloggere og Instagram-profiler.
Forbered eks. dine Facebook posts til at komme med nye tilbud hver time eksempelvis. Derved kan du udelukkende fokusere på hele det tekniske setup på selve dagen, fordi hele markedsføringen allerede er eksekveret.
Husk at få dine kunders e-mailadresser
Black Friday er lig med store rabatter. Derfor vil dit generelle dækningsbidrag falde markant. Det er derfor vigtigt, at du får noget ekstra ud af dine kunder – deres e-mailadresse. Giv dem en ekstra rabat, hvis de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Lav specielle tilbud udelukkende til dine nyhedsbrevsmodtagere – giv dem en grund til at signe up. Derved har du mulighed for at sælge til dem flere gange efterfølgende med et godt dækningsbidrag.
Husk på, at e-mail marketing er den markedsføringskanal med den absolut bedste ROI. Det kræver dog, at du udnytter den – og ingen dag er mere oplagt end Black Friday til at få pushet dit nyhedsbrev.
–
Nicolaj Nielsen
Nicolaj Nielsen lever til dagligt som digital nomade, hvor kontoret er med i rygsækken på rejsen rundt i verden. Arbejdet med konsulentforretning KaktusKaktus sker for danske- og udenlandske kunder, hvor online marekting er i højsædet.